Kunstenaars - BLOED

profiel van de kunstenaars

Koen Van den Broek

Koen Van den Broek schildert landschappen, met sporen van een menselijke aanwezigheid zoals een circustent, een autosnelweg, een stoeprand, een brug of enkele huizen. De cadrage van zijn werk staat in functie van diepe perspectieven met weinig representatieve kleuren. Hij is geïnteresseerd in film en architectuur in relatie tot de formele schilderkunst. Vertrekkend vanuit snap-shots bevraagt hij zowel de gehele schilderkunst als de filmische verbeelding.

Koen Vanmechelen

Koen Vanmechelen is een hedendaags, conceptueel kunstenaar. Veel van zijn kunst staat in het teken van de kip. Vanmechelen is vooral bekend van The Cosmopolitan Chicken, een internationaal project waarbij hij via de kruising van nationale kippenrassen op zoek gaat naar een hybride of kosmopolitische kip. Deze kip zou dan genen van alle kippenrassen ter wereld met zich meedragen. Binnen het werk van Koen Vanmechelen krijgt wetenschap een belangrijke rol.

Renato Nicolodi

Deze kunstenaar is begaan met de relatie tussen architectuur en ideologie. In veel van zijn werken wordt de spanning voelbaar tussen de mogelijkheden van de architectuur en de onleefbaarheid van deze monumentale sculpturen. Hij schept utopische ruimten als manquettes. Zijn sculpturale realisaties zijn altijd opnieuw een ondervraging van de schimmige ‘identiteit’ van de culturen waaruit en waarbinnen die Unheimliche omgevingen thuishoren.  Zijn werk bevindt zich op het snijpunt van waar hedendaagse politiek en geschiedenis elkaar raken.

Peter De Koninck

Voor deze kunstenaar is architectuur vaak een bijzondere betekenisdrager.

De inhoud is complex, tegelijk ondubbelzinnig verwijzend naar verleden en heden. Maar ook de architectuur van een landschap kan de dramatiek van oorlog en menselijk leed in beeld brengen. Vertrekkend van bestaand beeldmateriaal, genereert zijn bewerking een totaal nieuwe inhoud. Het kan bijvoorbeeld duidelijk maken hoe flinterdun de lijn tussen aanklacht en propaganda soms kan zijn.

Peter De Cupere

Peter De Cupere creëert zijn eigen geur. Het is niet alleen een geur, maar een compositie van geuren die behoren tot het lichaam. Het gaat om verschillende delen van de huid, de adem, zweet, sperma, neusdruppels, bloed en zovele andere geuren die men zich nauwelijks kan inbeelden. De geuren worden gesubstraheerd van diverse personen, tijden, momenten. Het maakt bijvoorbeeld een verschil of ze na een maaltijd worden afgenomen. Dit onderzoek overspant een heel leven.

Fred Bervoets

Bervoets’ taferelen zijn in zekere zin zelfportretten, waarin de humor en zelfrelativering nooit ontbreken en steeds indringend aanwezig zijn. De kunstenaar haalt de inspiratie voor zijn expressieve etsen uit de roes van het leven en de dagelijksheid, uit zichzelf en/of uit zijn directe leefomgeving, maar ook uit de act van het schilderen en de weldaad van de creatie zelf.

Liesbet Lenaerts

Deze kunstenares schildert met een expressionistisch pallet. Het zijn observaties waarin haar blik trachten door te dringen tot de impressie van één moment. En dit proberen vast te leggen. Het oogt fotografisch, maar is het niet. Het gaat voorbij aan de momentopname door het gewicht van “een” (?) verleden te laten doorschemeren.  Wars van elk cliché, tronie of karakterkop, weet ze de psychologie van haar modellen te raken.

Gaston Wuestenbergs

Hij werkt onafgebroken verder aan zijn oeuvre, bestaande uit een type ‘kunstenaarsboeken’. Hij geeft daarin tegelijkertijd zijn natuurobservaties weer én een inhoudelijke commentaar op de ecologische mistoestanden die hij waarneemt in de wijze waarop de huidige samenleving slordig omgaat met de natuurlijke omgeving.

Marcel Hoeben

Deze kunstenaar is bijzonder begaan met de wijze waarop – vanuit een surrealistisch perspectief – willekeurige objecten toch in een toevallige ontmoeting in verrassende effecten kunnen resulteren. Het eindigt steevast in assemblagewerk. Maar dan in een installatie die even humorvol, als diepgravend de aandacht weet vast te houden. Zijn kunst zit vol dubbele bodems en mystiek-religieuze reflecties.

Jos Holtappels

Deze selfmade man ontdekte op een onbewaakt moment de mogelijkheden van het clair-obscur. Hij slaagt erin - op een vrij subjectieve wijze - toch de silhouetten uit zijn agressieve herinneringen neer te zetten op een manier waarbij zelfs Koen Vanmechelen moest bekennen: “Dit is het innerlijk van de kip zoals ik ze altijd al had gedroomd.” Dit compliment mag toch wel tellen.

Linda Schroyens

Met een oog voor grafische precisie onderzoekt Linda Schroyens alle uithoeken op van wat aangrijpend in  beeld kan worden gebracht. Haar fascinatie voor de paardenwereld laat haar niet los. Op deze wijze wordt het paardenleed een metafoor voor kwetsbaarheid en mensenleed tout court. Haar bekommernis voor de afhankelijkheid en hulpeloosheid van deze dieren van elk menselijke mededogen, blijft een constante.

Joeri Thoonen

De digitale mogelijkheden van de software, o.a. fotoshop, weet deze creatieveling optimaal aan te wenden om zijn abstracte creaties vorm te geven. Hij is extreem gefascineerd door de experimenten die op het vlak van compositie en coloriet voor het grijpen liggen op zijn computerscherm. Hij tast voortdurend de technische grenzen af van het variaties en gelaagdheden. Zo evoceert hij voor deze tentoonstelling een bevreemdend beeld van bloedplasma vol wemelende bloedcellen.    

Roel Brouns

De tekenkundige creaties van Roel ontstaan uit een innerlijk gevecht met jeugdherinneringen, family affairs en visionaire voorstellingen.  Dit resulteert in een type spinnenweb aan verbindingen en kronkelingen, waarbinnen betekenisvolle figuratieve elementen opduiken. De bladvullende composities ogen complex en meergelaagd. Het zijn idiosyncratische verwerkingen van persoonlijke ervaringen die van de toeschouwer een geduldige lezing verwachten. 

Willy Beenaerts

Terugkijkend op een rijke carrière als schilder en docent, wil Willy Beenaerts niettemin alsmaar verder doordringen tot de essentie van zijn artistiek zeggingschap. Het is een never ending proces van plastische uitpuring, semiotische minimalisering, tekenkundige vermijding van elk mogelijke iconografie, … Op deze manier is het een ondervraging van het statuut van abstractie in deze tijd.  

Tinne Kers

Vanuit een door grafische technieken geïnspireerde reflex, creëert Tinne een eigen wereld die zowel humoresk-verstript, als dramatisch geladen uit de hoek kan komen. Haar figuurtjes herinneren soms aan surreële, Jeroen Boschachtige creaturen. Hetgeen echter telkens als een rode draad aanwezig blijft is het sterk geprofileerd, narratieve karakter van haar werk. Het zijn daarenboven verhalen waarin tegelijkertijd iconografische referenties en uiterst persoonlijke emoties verweven zijn.    

Marc Daniëls

Uit een kunstenaarsnest geboren, werkt Marc met een ongebreideld technisch vernuft aan een oeuvre dat zowel surrealistische, als diep abstracte trekken vertoont. Het is geen of/of verhaal. Zijn schilderkunstig kunnen is zodanig ver ontwikkeld, dat hij voor de keuze staat in welke richting het zich verder zal vervolledigen. Zijn realisaties zijn stuk voor stuk reflecties op de psychische toestand waarin hij zich hic et nunc bevindt. 

Hugo Reynders

Hugo is zodanig gebiologeerd door de kunstgeschiedenis, dat hij altijd opnieuw beroemde werken zoekt te kopiëren. Maar het zijn geen kopies. Het worden telkens pièces uniques. De schilder maakt een bijzonder eigenzinnige interpretatie van de historische afbeeldingen, op zo’n manier dat welbepaalde details worden uitvergroot of andere plots worden weggelaten. Dit levert meestal een meer dramatische toets op dan de toeschouwer – vertrouwd met het originele beeld - zou verwachten.